Säkerhet ang thunder granater

Här diskuterar vi vapen och utrustning.
death_proof
Medlem
Medlem

Re: Säkerhet ang thunder granater

Post by death_proof »

Nu kommer det väl låta som men är sur men så är inte fallet :)
Om vi ska börja fundera på att inte tillåta funder B pga den "komprimerade luften" för att den är farlig börjar det gå lite över styr. Då kan vi lika gärna lägga ner att spela med gevären med. Dom gör garanterat lika mycket skada om man inte kan använda dom rätt. Det är valfritt att kasta en granat. Är man rädd om handen skiter man i att kasta eller att plocka upp en osmäld om man nu är så dum. Bör det kommer till dB nivån så är det helt frivilligt att spela med alla typer av hörselskydd. Så där är det problemet löst. Det är ju verkligen ingen man kan säga till någon att man måste ha.
Nä man har alla val i välden att gardera sig med div skydd om man vill :)
callahan
Medlem
Medlem

Post by callahan »

Just den här delen av hobbys som jag är jävligt skeptisk till.
Vi spelar med små kulor som inte ger nån markering utan bara ljud och känsla.
Ska folk springa omkring och spela med hörsel kåpor/proppar för att folk vill spela med smällare.
Hur kommer det bli med träff tagandet då?
Sen springer folk omkring i halva hockey utrustningar och spelar hur ska dessa personer känna eller höra träffar då?

När jag kommer arrangera spel framöver så kommer jag "INTE" godkänna användandet av några smällare!
mEANmACHINE
Nykomling
Nykomling

Post by mEANmACHINE »

De gånger jag varit med o lirat och någon haft thunder B granater som smällt i ett rum så har de som varit i samma rum tagit träffen, så endast fuskarna lär ju inte ta den.

När det kommer till gear så är det ju inte enbart de med hockeyskydd som kan missa träffar utan även de med endast väst eller annat. Du är ju inte lite fräck när du drar alla med "Army of two" gear över samma kam. Dessutom så hör man oftast när man blir träffad, såvida man inte har nedsatt hörsel naturligtvis. Ibland kan man även känna träffen även fast den tar på västen men jag vet ju inte hur du upplever det!? Hörselkåpor kanske minskar träfftagandet men det beror ju vilka kåpor man har. Det finns ju de som förbättrar hörseln till och med. Själv har jag lirat med ett par öronpluggar vilket var mer i vägen för teamsnack än vad det var för träfftagande. Men det är ju bara jag det...

Tillägg: Respekterar naturligtvis allas åsikter om användandet av thunder B. Vill man inte ha med det så är det ju upp till arr så klart :)
LEGION 42
callahan
Medlem
Medlem

Post by callahan »

Vart anklagar jag dessa armt of Two spelare för att fuska?
Vad jag syftar på och jag var väl kanske lite otydlig.
En person som spelar med mycket gear på sig blir ju mer beroende av sin hörsel när man spelar.
Man brukar oftast känna träffar på gear så länge man är stilla men när man spurtar eller springer så är det genast mycket svårare.
Och ska man då lägga till hörselskydd till ekvationen så kan du nog räkna ut själv vad som händer.
Jag själv vill inte spela med varken kåpor eller proppar och vill gärna inte få tinitus på äldre dagar.
Och ser inte tjusningen med dessa granater då det är den med fetast plånbok som kommer tjäna på dessa i slutänden.
Men som sagt det är ju bara mina åsikter.
Och om någon kände sig utmärkt som fuskare så ber jag om ursäkt för det, det var inte min avsikt.

Men som gammal PTW spelare så är man väl van att kallas fuskare! ;)

Jag spelar enbart för att ha kul inte för att vinna! :D
Och tjafs om träfftagande är en riktig stämnings förstörare.
mEANmACHINE
Nykomling
Nykomling

Post by mEANmACHINE »

Yes det vart lite dumt formulerat, vilket man själv kan göra då och då,så det lämnade det hela ganska öppet för tolkning. Men nu när du förtydligar, vilket var bra, så förstår man vad du syftar på. Ja, med mycket gear kommer ju mindre öppna ytor med hud vilket kan bidra till missade träffar. Dock så enligt min erfarenhet så påverkar detta inte alls eller i väldigt liten utsträckning, åtminstone på de spel jag varit med på (oftast med enbart skaraborgare), och personer med någon form av kroppsskydd har lika stor risk att missa en träff och det mesta beror nog på som du säger att de springer eller liknande. Vanliga hörselkåpor lär ju försämra hörseln ja, precis som öronproppar.

Håller med dig helt och hållet att den med fetast plånbok vinner till viss mån då man kan spendera pengar på thunder b men en bra taktik slår pengapungen i alla väder. Sen tycker jag själv att det är en cool upplevelse att höra en granat gå av. Men som sagt så respekterar jag mina medmänniskor och saknar man hörselkåpor eller liknande så får man helt enkelt ta det med arr så får man utgå därifrån om man är rädd för att få men. Man måste ju vara rädd om det man har så att säga. Dock ser jag det som väldigt extremt att förbjuda dem då man kan hålla för öronen eftersom man får en varning av den som kastar genom att hen skriker "GRANAT!". Skriker man inte granat så borde man få springa gatlopp utan skydd för det är inte ok att bara kasta då man kanske ligger ner precis vid inkasts-hålet. Det ska vara häftigt fast under kontrollerande former ;)
LEGION 42
Jockelino
Nykomling
Nykomling

Post by Jockelino »

Jag har spelat några ggr sett nån enstaka anv hörselskydd (dock ej kåpor)
Granater i sig tycker jag är en trevlig och helt klart nått som bör vara med på de flesta spel.
De finns några ggr då granater är lite överflöd och om de är lite folk,men också där beroende på hur spelet upplagt.
Hade en mina och en granat small rätt nära och jag tycker själv jag har rätt känsliga öraon för vissa ljud men just dessa har aldrig varit några problem.

självklar är de upp till arr om granater ska tillåtas eller inte men mina erfarenheter (har ingen granat) är att dessa är roliga både om nån kastar mot eller om ditt lag rensar med en granat.

Att (jag tycker) börja gnälla om nått som inte ens är verkligt känns som att vi kan diskutera "men tänk om" i all evighet och en helt onödigt debatt.
Bästa är diskutera fakta och de vi vet.
Jag har aldrig märkt att de är mindre träfftagande på event med granat än andra, då har alla utom 1 vart med granat.

Dessutom sköter ju var och en sitt träfftagande och skulle de vara några problem får man ju ta ett snack, jag missa träff som sagt jag va i rörelse och den träffa västen/magasin varken kände el hörde men han som sköt såg att de träffa och jag tog den när han sa till.

Det är nått vi aldrig kommer ifrån vare sig om vi anv granater eller inte.
Oftast märker man ju om man är träffad men de händer att man missar och vet du att du träffa säg till så får vi se, jag bryr mig inte så hårt om de inte är nån som vägrar ta 3-4 träffar då skulle jag väl börja ropa.
Krisshoffa
Medlem
Medlem

Post by Krisshoffa »

Jag lägger mig inte i diskussionen ang. säkerhet. Ville bara förtydliga vad min "halva hockeyutrustning" består av då min väst är tunnare än de flesta andras.

- En krage.
- Två axelpaddar.
- armbågsskydd
callahan
Medlem
Medlem

Post by callahan »

Det är inte eran gear jag har något emot utan att spela med hörselskydd!
aknot
Nykomling
Nykomling

Post by aknot »

Problemet med hörselskydd är att man hör mindre av de saker som är bra att höra mer av i taktiska situationer som till exempel gruppsnack i radion och tassandet av fiendefötter runt hörnet. (Gäller för alla utom de som kör utan skydd eller de som kör med "aktiva" hörselskydd)
Genom att godkänna användandet av smällande granater så riskerar man därigenom att spelkänslan blir mer "datorspel" och speedball än scenario och intressanta taktiska samarbeten.
callahan
Medlem
Medlem

Post by callahan »

Har suttit och kollat på för och nackdelar.

Fördelar:
Kan höja stämningen något
Man kan röja ett rum smidigt

Nackdelar:
Skaderisk
Risk för hörselskador
Spelförstörande (Bara att slänga in en granat i varje rum man kommer fram till alltså fetast plånbok vinner)
Svårt att reglera på ett vettigt sätt
Måste köpa dyra hörselkåpor med medhörning och ev Mic

Lite DB info!
http://www.ammot.se/hogt.php
Post Reply