Säkerhet ang thunder granater

Här diskuterar vi vapen och utrustning.
MR_Maggo
Medlem
Medlem

Re: Säkerhet ang thunder granater

Post by MR_Maggo »

allt från 5sec till 15minuter :P

det ska gå att ställa in till en viss mån och jag hade tydligen gjort fel när jag använt mina
Teamwork is essential; it gives the enemy other people to shoot at.
Termos
Nykomling
Nykomling

Post by Termos »

Verkar va väldigt varierande.Har inte köpt några egna men sett när andra kastar o ibland så smäller dom på typ 10 sec , men en del tar ju upp till 1 min innan dom smäller o detta beror på hur stort hål som stiftet gör i gaspatronen om jag har fattat det rätt :roll: 15 min verkar va lite för länge :D :D
aknot
Nykomling
Nykomling

Post by aknot »

130dB?
Borde vi inte ha krav på hörselskydd om de granaterna ska användas...?
Smärtgränsen brukar väl gå vid 120dB, har jag för mig.
Bara en fundering...
Jockelino
Nykomling
Nykomling

Post by Jockelino »

Krav känns väl lite hårt däremot rekommendera det, vilket vi redan gör mig veterligen..
haft några granater smälla nära mig och jag är rätt känslig för vissa ljud i höger öra sprakar skumt men har inte märkt några problem och anv inte skydd, dom flesta öronpropparna får jag obehag av.

defentivt rekommendera det men kräva att folk ska anv skydd tycker jag är att ta i.

Däremot påpeka inför varje spel att det är upp till den som kastar granaten att skrika granat..
kom en granat mot mig och jag skrek granat för varna lagkamrater bakom, men den som kasta borde skrikit granat också.
Mini
Medlem
Medlem

Post by Mini »

det är frivilligt men allt går att diskutera ;)
Team Blackhounds
Eriksson
Nykomling
Nykomling

Post by Eriksson »

Krav, hur ska det kunna gå att genomföra ? Då kan man ju säga att alla ska vira in sig i en madrass för att det kan göra ont att bli träffad... Det är väl upp till var och en att bestämma om man vill ha hörselskydd eller inte. Visst det är jätte bra med säk tänk osv med varför dra allt till det yttersta hela tiden det kommer ju att förstöra hela momenten till slut genom att alla kommer sitta i varsin bur med skottsäkert glas och bara titta på varandra.
LEGION 41
aknot
Nykomling
Nykomling

Post by aknot »

Som sagt, bara en fundering/undran.
Det är ju inte särskilt konstruktivt att säga att vi stänger ned hobbyn bara för att jag nämner vad smärtgränsen på det mänskliga örat är i samband med en fråga.
Det kanske är mer relevant att prata om hur vi kan undvika att skada varandra. Att alltid skrika "granat" är ett sådant sätt - då kan den som inte vill ha en granat på sig åtminstone försöka backa undan etc.
Att välja att inte använda den typen av granater på en del spel är också ett konstruktivt sätt att låta alla spelare delta - även de som har känsliga öron eller de som vill rollspela och då inte springa omkring i ett par hörselkåpor.
Ett sätt att lösa problematiken är också att surplus lånar ut hörselkåpor till de spelare som vill vid de spel som granater tillåts.

Om jag får ändra min ursprungliga fråga något.
Täcker Sveroks försäkring skador på hörseln som uppkommer genom till exempel en granat med ljudnivå över smärtgränsen? (om det nu är så att den granaten har den ljudnivån).
Eriksson
Nykomling
Nykomling

Post by Eriksson »

Vad jag vet så sägs det vid genomgång att man ska skrika granat och att man kastar "underarms" kast. Säkrare än så kan det ju inte bli. Tycker man att det låter för mycket så är det bara till att hålla för öronen och springa där ifrån när man hör GRANAT.
LEGION 41
Roughly
Medlem
Medlem

Post by Roughly »

Kommer/ska finnas öronproppar att köpa på plats.
Frågor? Skicka PM! Rapportera inlägg som bryter mot våra regler. Tack!
Laneri
Medlem
Medlem

Post by Laneri »

Finns...jag köpte för tio kronor. Har dom alltid i när det är granater i farten. Örat ska man vara rädd om. Det stör mig inte alls att ha dom i.
Post Reply