Krisshoffa's mekarhörna

Här diskuterar vi vapen och utrustning.
Post Reply
Krisshoffa
Medlem
Medlem

Krisshoffa's mekarhörna

Post by Krisshoffa »

Jag kan verkligen inte allt, men en hel del så jag startar en tråd där jag delar med mig av mina erfarenheter. Jag kommer även visa en del knep med bilder osv. Ställ gärna frågor om du har nåt problem med din bössa. Kan inte jag svara kan säkert någon annan det. Jag gör detta då jag har tid och för att jag tycker det är kul och för att jag kanske kan minska mektiderna för andra, som slipper göra om mina misstag.

Först ut är min begagnade Classic Army M15 som betedde sig konstigt. Matade inte alltid kulor och kändes lite glappig i avtryckaren.
Skruvade isär den och upptäckte att lådan var sliten, switchen halvt bränd och tappet plate:n var utsliten.

Tappet plate
Sliten tappet plate gör att nozzeln inte dras tillbaka tillräckligt långt vilket sabbar matningen från magasinet.
Nu gör jag ett fatalt misstag, jag åker och köper ASG-prylar till min gearbox. ASG använder en plast som tydligen expanderar något efter gjutning vilket gör att den är något större än andra airsoftprylars plast. Inte bra när man ska bygga något med precision.
Den nya tappet plate:n visade sig vara inte bara för bred för lådan (sandpapper) utan också för lång - alltså gav den samma resultat som den utslitna. Den var faktiskt rejält längre än originaldelen. Typ någon mm, vilket är enormt mycket i sammanhanget.
Jag testade en fullösning och satte en distansring mellan hopuphuset och gearboxen och då matade bössan kulor men inte tillräckligt jämnt. Så nu väntar jag på en originaldel på posten.

Switch
Switchen från ASG passade så illa att efter en rejäl sandpappring/tillskärning så fungerade den, men bara på automat. Har även beställt en ny sådan med andra ord. Utan att slipa på den så gick inte gearboxen att skruva ihop alls, och släden blev så klämd att den fastnade efter första trycket på avtryckaren.

Jag passade även på att byta hopup huset, detta var CA original. Döm av min förvåning när det ovanliga inträffar att skruven till manöverhjulet går av(!) i hålet när jag skruvar i den. Gängorna sitter kvar i hålet. Jag slipar ner resterna av skruven, slår till med en syl och borrar ur skruven igen. Det löste sig alltså men irriterande att sakerna håller så dålig kvalitet.

Lärdom1: Köp inte ASG reservdelar till en CA
Lärdom2: Om skruven på ett hopuphus inte går lätt att skruva i, ta inte i utan borra upp hålet en smula.
Lärdom3: Lättare än jag trodde att borra ur en avbruten skruv.

Fortsättning följer när delarna kommit.
Krisshoffa
Medlem
Medlem

Re: Krisshoffa's mekarhörna

Post by Krisshoffa »

Lite intressant angående ASG ultimatedelar är att de tydligen inte ens passar i ASG's egna gearboxar. Så frågan är var de passar, antagligen ingenstans.
tisen666
Nykomling
Nykomling

Post by tisen666 »

Hittade denna fina sidan.
En hel del mek och upgraderings tips.
Hoppas den kan hjälpa någon.

http://www.airsplat.com/inside-the-mechbox.htm
TaDa
Termos
Nykomling
Nykomling

Post by Termos »

Mycket intressant sida :D :D
Hugin
Medlem
Medlem

Post by Hugin »

Hej på er alla airsoftare ;)

Sitter här och funderar på att bygga om en av bössorna jag har en M16 G&G med fast stock till en ställbar ist, har en M4 magpul sportline som jag funderar på att plocka bakstocken på.

Skruvade lite på M4:an igår men har inte skruvat något med M16 bössan då den troligen kommer ställas ner till en 0 bössa så den inte blir helt 100 :)
Är det någon här innen som gjort detta och vet om det bara är att släppa på stocken och skruva dit den andra ställbara ist?
Kanske vet ni om någon länk där dom gör detta, bra att kolla lite innan så man inte skruvar sönder sakerna. Är infästningen av samma princip som på M4 så är ju saken biff, skruva lös dra av på med nya och skruva fast...
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

ST7/BT
MR_Maggo
Medlem
Medlem

Post by MR_Maggo »

Om det är ett standard kolvrör på magpul stocken så är det bara att köra. Ska inte vara några problem.
Teamwork is essential; it gives the enemy other people to shoot at.
Hugin
Medlem
Medlem

Post by Hugin »

HeHe då blir det hem och plocka lite ikväll då kanske :)

Har 2 M4:or som den på bilden men vill göra G&G bössan något kortare och fimpa stocken stort sett helt på en av dom som är på bilden 0 bössan, ska tydligen finnas en liten adapter att trä över den kvarvarande delen så den blir gött kort.
Har dock inte hittat någon på de olika butikerna ja kollat in, men kanske man får beställa om det blir aktuellt.

Behöver flytta fram elen också på M16 eftersom den ligger i stocken bak & batt får inte plats i röret :( men gör ju inte så mycket eftersom jag är på en eller 2 batteriboxar att montera på R.I.S systemet fram.

Ni erfarna airsoftare kallar säkert denna box för något fäckt som är rena grekiskan för en annan *asg*

Tack för tipset Mr Maggo

Är det någon som har en sådan här box som bara ligger & skräpar kanske vi kan göra affär ;)
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

ST7/BT
Krisshoffa
Medlem
Medlem

Post by Krisshoffa »

Nu fick jag sms om att reservdelarna kommit på posten. Återkommer när mekandet kommit igång igen.
Post Reply