hjälm- / actionkamera?

Användarvisningsbild
Draken
Medlem
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 17 september 2012, 11:38
Ort: Tidaholm

hjälm- / actionkamera?

Inlägg av Draken »

https://www.komplett.se/gopro-hd-hero3- ... A15260DF1C

Jag och säkert några andra spelare funderar på att köpa en hjälmkamera.

Vad ska man ha för actionkamera, tillbehör och de viktigaste vart hittar jag de för bästa pris?

Min första tanke är, se länken.
Team UNFROZEN
Användarvisningsbild
Sacred
Medlem
Medlem
Inlägg: 491
Blev medlem: 20 november 2012, 11:58
Ort: Skara

Re: hjälm- / actionkamera?

Inlägg av Sacred »

Tjenare, draken sorry att jag inte sett ditt inlägg :p
Finns ju en hel del kameror där ute, sj har jag erfarenhet av två av dem contour serien o gopro.

Fördelar med contour:
Har en low profile, tar inte så mkt plats ser rätt bra ut på utrustningen är även vad usa använder ;)
enkel start och stop, en knapp du startar o stänger av inspelningen, detta medför längre batteri tid.Finns även inställningen så man kan ha ljud.
roterbar lins så du kan montera den på hjälm och ändra så du spelar in i en rak linje, världen blir inte sne så säga.
den roterbara linsen använder sig av laser linje som underlättar inställningen.
batteri tiden är mellan 3-4 timmar beroende på modell, senare modellerna har även urtagbart batteri.
är mkt kvalite för en billig peng om man jämnför med action kameror.
hyfsad mic, senare modellern har även för extern mic.
klarar av vatten ner till 1 m utan vattenhus.

nackdelar med contour:
får halv dålig kvalite i mörka miljöer.
har även svårt att spela in om man står i mörkt utrymme och filmar utåt i en t.ex. solig miljö.
visa modeller har inbyggt batteri, dock har dessa en batteri tid över 4 timmar, dessa funkar ju bra för t.ex. cqb spel(stänger av så fort du dött).
linsen klarar inte av en airsoft kula, detta måste man fixa sj med antingen macrolon, eller vattenhuset.(vattenhuset följer bara med vid sista modellen, contour+2)
man måste ha tillgång till dator för göra inställningarna, förutom den senaste modellen har du en mobil kan du ändra detta via bluetooth.

Fördelar med gopro:
bättre i mörkare miljöer
alla modellerna har utbytbara batterier
följer med vattenhus(inte alla modeller)
finns en heldel mer grejer man kan köpa till kameran.
du får ju en centrerad linje när du spelar in med gopro
man kan ställa in den på plats, om man vill spela in i 720 eller 1080 eller slowmotion eller bilder osv.

Nackdelar med gopro:
den sticker ju ut både ifrån dig och ser allmänt konstig ut :p
inte vattentäta.
linsen klarar inte en airsoft kula. vattenhuset klarar de dock.
oftast rätt dyra.

Jag har säkert missat ngt ^^ finns även en 3 action kamera som jag sett på spel men har varken info eller erfarenhet :).
lycka till!
________________________________________________________________________________
Dont hear my bbs, only feel my BBs.
Användarvisningsbild
Draken
Medlem
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 17 september 2012, 11:38
Ort: Tidaholm

Re: hjälm- / actionkamera?

Inlägg av Draken »

Tack för ett bra svar sacred :)

Sitter nu och väljer mellan dessa två samt tittar på lite lösningar på skydd för lins.
Team UNFROZEN
Användarvisningsbild
Sacred
Medlem
Medlem
Inlägg: 491
Blev medlem: 20 november 2012, 11:58
Ort: Skara

Re: hjälm- / actionkamera?

Inlägg av Sacred »

contour har en ganska enkel lösning en bit mecrolon plast o krympslang samt lite kontaktlim på 4 st så har du ngt som ser ut som de ska vara på kameran.
________________________________________________________________________________
Dont hear my bbs, only feel my BBs.
Skriv svar