Bensinpengar

tisen666
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 oktober 2012, 10:58
Ort: Skövde/Stöpen

Bensinpengar

Inlägg av tisen666 »

Har en fundering på just detta ämne, efter som det är många som erbjuder ersättning om man kör.
Vad är en okej peng för att ta om man kör?

Kommer ju att köra bil lite då och då. Och man vill ju inte vara orimlig på något sätt.
Samtidigt som man inte vill vara gratis taxi.
TaDa
Användarvisningsbild
Saelent
Medlem
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 september 2012, 21:09
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Re: Bensinpengar

Inlägg av Saelent »

Det är ju upp till var och en vad man vill ha betalt för att köra på andra, sen frivilligt från andre ifall man vill åka med för det priset. Men rimligt bör väll vara att räkna ut driftkostnaden på resan och dela på alla i bilen inklusiv sig själv?
LEGION NR 36
Användarvisningsbild
Jockelino
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 januari 2013, 10:10
Ort: Skövde

Re: Bensinpengar

Inlägg av Jockelino »

Håller med Saelent..

Det rättvisaste som jag ser de är väl att ta bensinpris * milantal / antal personer i bilen =summa
Olika bilar dricker olika mycke dock räknar jag alltid på ca: 1Lit milen så om de dricks mer får man ju som chafför upplysa om detta (om man vill ha ersättning dvs)
Eriksson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 september 2012, 20:55
Ort: Hjo

Re: Bensinpengar

Inlägg av Eriksson »

Det är ju inte bara bensin som kostar, du har ju tex försäkringar och slitage osv på bilarna och det tänker man inte på när man inte äger en bil. så det är inte så billigt att åka bil som många verkar tro. Dom som jag brukar åka med eller åker med mig gör som så att vi turas om att köra och dom som inte kan köra får betala och då räknar jag med ca 20kr milen delat på ALLA som är i bilen men då går min bil billigt så man kan nog räkna på mellan 20-30kr milen för en bil som har tre/fyra pers plus all gear packat.
LEGION 41
Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 9 oktober 2012, 09:30
Ort: VÄNERSBORG

Re: Bensinpengar

Inlägg av Hugin »

Reseersättning från mitt jobb ligger runt 36:-/mil så du är inte så långt borta Eriksson.

Och det är som du säger det är inte bara bränslet som kostar när man äger bil. Vi turas också om att kör så långt det är möjligt när vi åker på spel.
Så det löser sig även för våran del.
Det handlar ju inte om att ta hutlöst betalt av de som aldrig kör eller ens har bil, utan att det ska väl kännas bra både för den som ska med och den som ställer upp med transporten.

Allt handlar om att det ska var skäligt till resan och att snålar man och "snyltar" på andras bekostnad, så får man nog hitta egna transport sätt framöver, för ingen gillar snyltare.
Fick halva avgiften betalad då jag erbjöd att hämta upp spelare på vägen till spelet och det tyckte jag då var jäkligt schyst av denna.

Så det ka ju också vara ett betalsätt att alla som åker med i bilen dela på spelavgiften så spelar den gratis som kör liksom, allt handlar om att komma överens även här.

100:-/3=33:-/person och det är då jäkligt billigt, men då handlar det ju om kortare sträckor av transport, och vad ni andra tycker klassas som kortare transport får stå för er.
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

ST7/BT
Skriv svar