[Hjälp] Val av pistol

Här diskuterar vi vapen och utrustning.
Användarvisningsbild
xearan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:46
Ort: Skövde

[Hjälp] Val av pistol

Inlägg av xearan »

God kväll, eller god morgon till er i Landet Lagom!

Klockan är strax efter 8 och 5 hos er, så jag har tänkt mycket på mitt allra första seriösa köp av pistol (eller airsoft vapen för all del). Har chattat med 2 på forumet, men mest med Sacred (tack för all info jag fick). Nu vill jag få hjälp med att välja vad jag bör välja för att göra rätt och inte ångra mitt köp.
//För att klargöra mitt intresse så vill jag starta inom de kommande månaderna, har dock inte sparat tillräckligt än för köp, bor i USA, Kalifornien rättare sagt och vill vara klar för cqb åtminstonne om ca. 4 månader//


Var inne i en butik i San Francisco och fick prova några pistoler (de hade inte allt inne, tyvärr). Ser ut som jag har försmak för 1911:an (okej, det finns olika modeller för just 1911:an och är medveten, men har ingen aning vilken modell detta är specifikt, dock inte en dragon type, skulle kunna vara 4.1?). Kanske något stor i handen så jag vet inte hur det skulle fungera i längden. Fick även få känna på M9 Berrettan, skön med polymer som ger mig ett fast grepp direkt! Och den kommer i 2 strl:ar så jag kan ändra till den mindre, vilket skulle vara optimalt. Ingen glock hade dem inne. Sen fick jag hålla i en mindre variant som efterliknade glock 26. Alla var nästan i full metall, 1911:an fick jag hålla i 2 versioner, tror den ena var hi-cap 5.1, vilket är drakversionen, den andra var mer klassisk med lite trä (kunde lugnt säga att det var min favorit) som jag misstänker är en 4.1, finns dock i helsvart men, ja... Anyway. Den kom i ett paket på ca 170 dollar med låda och kombinerad red dot och lampa. Värt priset? Samtliga var annars i full metal för att efterlikna de riktiga, men alla har en orange pipa så att jag inte blir skjuten på direkten av polis i USA (not worth to die for really), och det är lag på det här.


Jag har tittat runt på forum och det visar sig att det kan vara svårt att hitta delar till glocken eftersom dom har inte velat skapa något tillstånd för att skapa en replika i airsoft version, så alla går in för att efterlikna glocken men alla gör ju sina egna delar av vad dom tror är korrekt. Är det något som jag behöver oroa mig för? Jag förstår att det är en av de mest eftertraktade pistolerna också. ''


Vad jag behöver hjälp med är: Skulle 1911:an vara värt sitt pris? Bör jag oroa mig för att ha köpt en förstor pistol isf vid köp? Vad rekomenderas det att jag provar för mer pistoler för att kunna göra en så tydlig granskning av att välja rätt? Med vilket tänk skall jag gå tillbaka med till shoppen (prova mer, ställa rätt frågor)? Och om ni har ytterligare tips på vad jag ska tänka på att köpa till pistolen eller överhuvudtaget köpa för airsoft.

Alla pistoler jag har provat är gas, tror att det är sk. "green gas". Har kollat om den skulle kunna gå igenom tullen, ev. frakt till Sverige, kommer inte ihåg om 1911:an är blowback, men berettan är som jag har provat blowback på. Var riktigt skönt att få gå in och väga, känna och prova. :)
Ja... Jag vet att den är förbjuden, men CO2 går att fixa på alla vapen de har. Om inte jag minns fel så är det hårdare skott än gas? Vill gärna ha lite mer info kring regler som gäller vid cqb om CO2 pistoler, men förstår att det är upp till arr per spel, så kanske lite generellt?


Tack på förhand,
Xearan.
Om jag inte dricker, sitter vid datorn, jobbar eller pluggar, så måste jag nog vara på Härja.
Chaindance
Medlem
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 28 augusti 2012, 23:24
Ort: Tidaholm

Re: [Hjälp] Val av pistol

Inlägg av Chaindance »

Hej hej.

1911:a är en riktigt fin picka imo men det hänger ju helt och hållet på personlig smak vill jag påstå.

HI-Capa varianterna är en bra variant att börja med finns i många varianter 7, 5.1, 4.3, 3.8 bland annat.
Dom är ju egentligen gjorda utifrån tävligspistoler men det är stort mag och finns mycket delar att få tag i tror dom flesta är kompatibla med!
Personligen så föredrar jag dom mer old school.

Glock annars är också ett bra alternativ tycker jag.

Priset kan tyckas va lite dyrt vil jag påstå du kan få nått hät för typ samma pris och har ju då garanti och grejer sen.

CO2 är inte olagligt i sverige men går mycket riktigt starkare än Green Gas i regel.

Sen angående trimm som bör pickan ha en utgångshastighet under 100 m/s för att slippa säkerhetsavstånd och där med kunna användas även inomhus.
Användarvisningsbild
callahan
Medlem
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 21 september 2012, 01:33
Ort: Skövde

Re: [Hjälp] Val av pistol

Inlägg av callahan »

Vänta med köp tills du har flyttat hit är mitt råd!

Här har du en liten smidig 1911!

Bild
T0PF0X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 maj 2014, 16:03

Re: [Hjälp] Val av pistol

Inlägg av T0PF0X »

Jag håller med Callahan här: Vänta med att införskaffa en pistol (CO2 eller Gas) tills du har landat i Sverige. Risken finns fortfarande att de konfiskerar allting med BlowBack funktion i tullen, oavsett om pistolen drivs med gas eller kolsyra av säkerhetsskäl enligt dem.

Det finns tillräckligt med Airsoft distributörer i Sverige så detta med tullen är för nuvarande inte ett enormt problem, bara irriterande. Det finns en ganska bred tillgång till de pistoler du har spanat in på tidigare i många butiker. Exempelvis nedan:

Striker Airsoft
Tactical Store
Malmö Airsoft

Skulle du bo i närheten av Jönköping, så finns det öppna butiker som Frysen där personalen gladligen kan hjälpa dig att välja pistoler som intresserar dig.
Användarvisningsbild
leonordlander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 juni 2014, 14:17

Re: [Hjälp] Val av pistol

Inlägg av leonordlander »

Tycker att we g17 är ett bra alternativ.

Mvh Leo
1319600672305.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ODA-036 US SFODA MILSIM UNIT
Användarvisningsbild
Sandman
Medlem
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 2 februari 2014, 22:58
Ort: Skövde

Re: [Hjälp] Val av pistol

Inlägg av Sandman »

Mitt råd är som tidigare .. köp ett vapen här hemma i Sverige istället, du får en WE Glock 17 för 1100 sek. Ge dej nu till tåls tills du kommer hem.
SKAF Oldy
Skriv svar