Sida 1 av 1

m60 11.1v lipo

Postat: 5 juli 2014, 01:06
av mos
Hej!

Jag har skaffat en ares m60. Undrar om jag kan köra med 11.1v lipo utan att uppgradera något i bössan ?

Re: m60 11.1v lipo

Postat: 5 juli 2014, 13:05
av Mr Blonde
Det skulle jag inte rekommendera.. Det finns inga vapen ur lådan som klarar det mig veterligen. Tråkigt nog finns det butiker som gärna säljer på folk 11.1 men då rasar bössan på första spelet.

Jag har sett väldigt bra rof. med Li-Fe batterier på 9.9 V. utan att skada bössan, annars Li-Po 7.4.

Re: m60 11.1v lipo

Postat: 5 juli 2014, 13:18
av mos
tack för svaret. Ska inhadla ett Li-Fe batteri och testa.

Jag vill gärna ha hög rof i bössan. Får väl byta delar om de inte räcker med 9,9volt Li-Fe

Re: m60 11.1v lipo

Postat: 5 juli 2014, 19:06
av knox
känns det inte lite fel om en m60 låter som en symaskin IMO?

Re: m60 11.1v lipo

Postat: 5 juli 2014, 22:29
av Chaindance
Du kommer sannolikt få kosta på bössan ganska hållbara delar med då du sliter mer på ett understöd som roffar högt med sitt stora magasin.

Sen kan man höra lite dåligt om folk tar träff när man spelar med understöd då även magasinmatningen låter en del och det är aldrig kul att mata på
nån 100 bb extra efter att personen tagit träff det är som gjort för att det ska bli osämja.

Men det är bara mina tankar kring det hela :)

Re: m60 11.1v lipo

Postat: 7 juli 2014, 02:02
av Zeddan
Med hög RoF och LiPo eller LifePO4 så rekommenderar jag Mosfet starkt. Och sedan måste man ta isär och se över allt i bössan.
För hög RoF behövs hållbar pistong och huvud. Och cylinder huvud. Sedan se till att shimsa Gearboxens kuggarna bra. Så minimalt med glapp utan att de går trögt, och att kuggarna inte ligger "emot varandras sidor".
Och fetta upp gearboxen. Bra att skaffa metall bussningar om den inte redan har detta.
Pistong tand och sektor gear behöver ofta "realign'as". Att när sektorgear börjar dra pistongen att Angle of Engagment är ca 0 grader.

Här bla är en bra guide som tydligt talar om vad AoE, och hur man fixat detta. Man limmar på en visst tjocklek med gummi eller liknande på CYLINDER Huvudet för att pistongen skall hamna lite längre bak.
http://airsofttutorials.com/tutorials/c ... g-aoe.html
(i guiden står de att dom sätter en Sorbopad= gummi platta på pistong huvudet oxå. Jag rekommenderar att ALDRIG sätta/fästa gummi på Pistong Huvudet. BARA på CYLINDER Huvudet. Varför? Jo 1. för att du behöver HELA pistong huvudets yta för att utjämna smällen in i cylinder huvudet. Och de finns ventilations hål på pistong huvudet och dom ska INTE täckas för, för du får mkt sämre kompression. 2. Sätter man en mindre gummi platta på pistong huvudet som i guiden så får du mkt mindre yta på Pist Huvudet som utjämnar smällen in i Cyl Huvudet.)


Och detta gör att man får MKT mindre slitage på främst pistongens första och andra tand.
En hög RoF så är detta då ännu viktigare, men viktigt i alla bössor.

För att få ännu högre RoF så köper man en High Speed motor och ELLER byter alla 3 dreven i gearboxen till högre utväxling. Har man svag fjäder man skall köra med = typ 110/120 fjäder max, så rekommenderar jag bara motor byte till high speed.

Men får du gearboxen shimsad, fetta in gearbox, mosfet, och ett 7.4 LiPo eller 9.9 LifePO4 så gör dom mesta bössor en fullt tillräcklig RoF.
Det är när man kör med NiMH batteri som RoF och rapphet suger, på ALLA bössor ;)

Detta blev mkt information på en gång, men mkt bra grejer att göra på alla bössor iallafall. Om man är händig och säker på sin sak.
Happ hoppas du fått lite mer kött på benen av oss här.