Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Här diskuterar vi vapen och utrustning.
T0PF0X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 maj 2014, 16:03

Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av T0PF0X »

Jag får ursäkta om jag dyker upp plötsligt här med en fråga efter en långvarig frånvaro sen 2012. Jag ansåg dock att min lilla frågan möjligen kunde beröra mekaniska regler inom Airsoft-samhället mer än bara estetiska.

Fråga:
Är det okey att delta i spel (små som större Milsim-klassade spel) där modifiering av ammunitions magasin (C-MAG/Drum/Box Magazines) är tillåtet?

Bakgrund:
Jag har jobbat på ett "mindre" projekt under vintern, och det var att bygga ett Airsoft system av ett "MICO" system (Machine Gunners Assault Pack):
Bild
(Bild på det riktiga RS systemet.)

Självsäkert kan jag säga att prototypen fungerar och matar felfritt till understödsvapnet (M249). Och i god tradition dubbade jag den första fungerande prototypen till YMACU (Prototype Military Ammunition Carrier Unit) MARK I.

Tekniskt sett är detta bara en låda med ett slaktat M249 Drum Magazine installerat med ett förlängt matningsrör från en ryggsäck, med en ammunitionsförråd på 4k-5k kulor. Jag vet också att detta är mer av en realistisk implementering för spelaren som dedikerad understödsskytt tycker tanken att springa omkring med 3000+ kulors box magasin under bössan är lite för... orealistiskt.

Så därför ville jag första fråga Airsoft-samhället här om detta är okey för mig att använda prototypen under riktigt spel först, innan jag dyker upp på spel och skapar förvirring/irritation för något som inte har diskuterats om tidigare.

PS. Bilder på prototypen kan laddas upp efter förfråga om så önskas.
Användarvisningsbild
Sandman
Medlem
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 2 februari 2014, 22:58
Ort: Skövde

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av Sandman »

Nedanstående går att läsa på : http://www.vsaf.se/?p=13

§1 Vapen och magasin
Skarpskyttar: Halvautomatiskt vapen där magasin laddas med max 30 kulor
Understöd: Vapen med totalvikt på minst 5kg där magasin laddas med max 2500 kulor
Övriga: Vapen där magasin laddas med max 80 kulor.

Vad jag kan läsa max 2500 bulor för understöd..
SKAF Oldy
Användarvisningsbild
Mr Blonde
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
Inlägg: 751
Blev medlem: 12 september 2012, 15:48
Ort: Tidaholm

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av Mr Blonde »

När jag arrangerar spel så är det inte tillåtet med sk. C-magg.
Men med en så ambitiöst projekt så kan iaf. jag godkänna det. Gärna att ryggsäcken väger lite också, det är ju som sagt balanseringsfaktorn.
KSK1
T0PF0X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 maj 2014, 16:03

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av T0PF0X »

Sandman skrev:Vad jag kan läsa max 2500 bulor för understöd..
Mycket sant. Dock har jag läst reglerna hos VSAF angående vad som gäller för C-Mag/Drum magasin innan jag betänkte min fråga. Men också har jag med tidigare erfarenhet spelet/bemött spelare med mid cap magasin på 120 skott och inte 80 så som reglerna säger. Så jag antar det är upp till själva arrangören vart max kapaciteten skall ligga?
Mr Blonde skrev:När jag arrangerar spel så är det inte tillåtet med sk. C-magg.
Men med en så ambitiöst projekt så kan iaf. jag godkänna det. Gärna att ryggsäcken väger lite också, det är ju som sagt balanseringsfaktorn.
Oh ja. Ryggsäcken + riggen + ammunitionslådan bidrar inte bara med mer kulor, men även vikt att bära, samt gör spelaren större måltavla på spelfältet. Dock måste jag fråga dig, Mr Blonde, om det är bara C-mag till vanlig Airsoft bössor som M16/M4/AK47/G36/etc som är otillåtna, eller gäller det även understödsvapen som RPD/M60/M249/etc?
Användarvisningsbild
Sandman
Medlem
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 2 februari 2014, 22:58
Ort: Skövde

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av Sandman »

Även om man har ett midcap så laddas det inte med mer än tex 80 bulor.. i reglerna står det inget om storlek på magg utan hur många skott man trycker i.. laddar man i mer är det fusk, ungefär som fölk som inte tar träff, airsoft är jue en gentlemannasport.
SKAF Oldy
T0PF0X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 maj 2014, 16:03

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av T0PF0X »

Sandman skrev:Även om man har ett midcap så laddas det inte med mer än tex 80 bulor.. i reglerna står det inget om storlek på magg utan hur många skott man trycker i.. laddar man i mer är det fusk, ungefär som fölk som inte tar träff, airsoft är jue en gentlemannasport.
Ursäkta min cynism till problemet, men det låter mer som "det är bara fusk om du blir påkommen med det".
Användarvisningsbild
Sandman
Medlem
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 2 februari 2014, 22:58
Ort: Skövde

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av Sandman »

Jaha .. naa då fattar du fel, max 2500/80/30..jag varken skojar eller är cynisk när det gäller sånt här... ska jag ngn gång arra spel är det vsaf regler som gäller, vanligtvis är det väl ingen som kollar detta (syftar på ammo begr), reglerna finns ju knappast för att knäppa ngn på näsan utan för att vi tillsammans ska kunna ha så kul som möjligt på lika vilkor.
SKAF Oldy
T0PF0X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 maj 2014, 16:03

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av T0PF0X »

Om du formulerar det på det sättet så, ja, då hänger jag med vad du menar, Sandman. Och jag håller med dig att reglerna är för allas trevnad, vilket jag står bakom till hundra procent.

Som sagt, det är därför jag tog upp frågan angående modifierande ammunitionsmagasin av Drum/C-Mag class för spel. Eftersom mängden jag kan bära med mig under spel i ett magasin överstiger begränsningen VSAF reglerna beskriver. Och som jag berättade för Mr Blonde är inte systemet utan dess negativa effekter på spelare uteslutna i ekvationen som vikt, mindre rörlighet, etc. Något som balanserar ut varandra. Men som sagt... det är ju en prototype jag har jobbat på. Det går som sagt att kompromissa, men jag behöver först folks åsikt eller feedback om det är okey att ha med systemet i (kanske) nästa spel först.

EDIT: För nuvarande har jag -efter betänkt förståelsen av regeln och den feedback som getts hittills- kommit fram till uppfattningen: Så länge ammunitionsnivån inte överskrider 2500 kulor per magasin enligt VSAFs regelverk är utseendet, funktionen och/eller användandet av Drum-Mag oväsentligt för understödsvapen, så länge förenämnda regel uppehålls. Rimligt?
Chaindance
Medlem
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 28 augusti 2012, 23:24
Ort: Tidaholm

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av Chaindance »

Det stämmer som du skriver det sista där TOPFOX men sen angående din fråga så är C-Mag godkända på vapenmodeller
Som är understödsvapen IRL som RPK/M60/M249/etc.
T0PF0X
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 maj 2014, 16:03

Re: Fråga angående modifierad komponenter: Drum Magazine

Inlägg av T0PF0X »

Chaindance skrev:Det stämmer som du skriver det sista där TOPFOX men sen angående din fråga så är C-Mag godkända på vapenmodeller
Som är understödsvapen IRL som RPK/M60/M249/etc.
Tack för ditt svar, Chaindance. Då förstår jag precis vad ni menar.
Skriv svar