Diskussion om Knivatrapper.

Här diskuterar vi vapen och utrustning.
aknot
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 september 2012, 21:14
Ort: Tidaholm

Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av aknot »

Jag håller med Roughly - men i fråga om knivar i spel så skulle jag gärna se någon slags "ram" för vad som är tillåtet - det behöver ju inte vara bara en sorts kniv som tillåts utan en mängd. Själv så har jag en god bild av vad en knivattrapp är men jag är inte säker på att jag skulle lita på att alla har samma bild. För att undvika osäkerhet på banan i fråga om vad som är tillåtet så kan man styra upp sånt innan det kommer till en argumentation in-game.
Man kan bestämma regler utan att för den skull detaljstyra.
Min bild av en knivattrapp är ett föremål som teoretiskt skulle kunna vara en kniv men som jag tydligt, på ett ögonblick, ser inte är en kniv. En knivattrapp bör lämpligen inte vara blank eller se ut som att den har en vass egg, till exempel - och jag hoppas verkligen att ni förstår varför det bör vara så...
Användarvisningsbild
Roughly
Medlem
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:47
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Idéer & Tankar

Inlägg av Roughly »

En knivattrapp som inte ser ut som en kniv, då kan man ju lika gärna köra med knuten näve som det är nu? ;)
(Fortsätt gärna diskussion i separat tråd)
Frågor? Skicka PM! Rapportera inlägg som bryter mot våra regler. Tack!
Chaindance
Medlem
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 28 augusti 2012, 23:24
Ort: Tidaholm

Re: Idéer & Tankar

Inlägg av Chaindance »

Jag tror knivande på arenan är bra mycket vanligare än skogen så jag vill bara lägga ett argument här för Aknots sak.

http://shop.ehobbyasia.com/mad-warrior- ... e-red.html

Sen gör dom en hel del snygga mer realistiska knivar med men en sån skulle funka utmärkt annars.
Användarvisningsbild
callahan
Medlem
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 21 september 2012, 01:33
Ort: Skövde

Re: Idéer & Tankar

Inlägg av callahan »

Vissa dummy knivar är inte lämpliga att använda pga väldigt styv och vass spets.
Jag best hem två olika i början på min airsoft karriär en i plast och en i gummi.
Den i plast var inte lämplig att försöka kniva någon med pga den vassa spetsen.
Och den i gummi var lika sladdrig som ett knippe vissna tulpaner. :D

Var inne på att slipa ner ett par smörknivar i trä till ett mer taktiskt utseende och måla svarta.
Användarvisningsbild
Jockelino
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 januari 2013, 10:10
Ort: Skövde

Re: Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av Jockelino »

Jag tycker ju inte man behöver ha kniven mot den man knivar, dock ska man ha en kniv i handen, bara för att om du knivar så lägger du ifrån dig ditt gevär och smyger med kniv i näven men inget som säger du beh nudda med kniven.

Jag tror inte nått spel knivar med attrap mot kropp av utan anv hand på axel men attrap i handen i vissa, andra bara hand på axel och krav att man har en attrap på sig men då blir de ju lite datten lek.

Sen hur kniven ser ut spelar väl ingen roll om den inte används så sitter den ju i sin slida hela tiden iaf..
Användarvisningsbild
Roughly
Medlem
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:47
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av Roughly »

Visst. Vassa spetsar är väl inget att föredra, men å andra sidan har jag aldrig sett någon som hugger med full kraft. Då tycker jag det är farligare med flamdämpare i metall, folk som springer, höga trim osv. Dessutom så är ju inte problemet att man kan skada varandra pga hastighet/styrka i knviningen, utan det faktum att en dutt på axeln räknas som "kniv" på de flesta spel.
En knivning borde istället endast gälla om det utföres korrekt. Att man alltså måste närma sig t.ex bakifrån och genomföra den överrumplande manövern. :P
Frågor? Skicka PM! Rapportera inlägg som bryter mot våra regler. Tack!
mEANmACHINE
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 oktober 2012, 23:24
Ort: Jönköping

Re: Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av mEANmACHINE »

Huvudproblematiken med knivattrapper har dock inte legat i området om de är farliga eller man kan skada någon med en, utan detta har mer varit ett delproblem. Huvudproblemet har varit fokus kring att man kan ta miste på en attrapp och en verklig kniv. DVS den som blir knivad kan få en panikattack och därmed skada den som utför handlingen i ren panik. Detta kan ju vara pga att någon varit med om ett trauma där kniv har använts eller i striden hetta inte kopplar att det är en attrapp, trotts att man vet om det.

Därför har man valt att inte använda sig av knivattrapper vilket jag kan förstå. Själv tycker jag, med ovan i ryggsäcken, att det räcker med att man tar ett stadigt grepp på axeln och säger "knife kill". Visst den man gör det på kan bli rädd men inte i samma magnitud som när man har en attrapp.
LEGION 42
Användarvisningsbild
Roughly
Medlem
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:47
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av Roughly »

Jag håller med om att det som är nu funkar jättebra. Och att folk blir rädda det kan jag förstå, speciellt om man inte är med på lajvbiten som faktiskt en knifekill BORDE innehålla.
För enkelhetens skull tror jag att en dutt på axeln är det som är mest universellt, sen är det upp till arr att sätta andra regler. Och om folk inte kan hantera det, ja då är det kanske inte ett spel för denne.
Frågor? Skicka PM! Rapportera inlägg som bryter mot våra regler. Tack!
Användarvisningsbild
callahan
Medlem
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 21 september 2012, 01:33
Ort: Skövde

Re: Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av callahan »

Det har ju funkat under alla år jag spelat och ingen som har klagat på att bli knivad.
Utan snarare tvärtom då dom blir glada av att slippa bli skjutna på väldigt kort avstånd.
Användarvisningsbild
Jockelino
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 76
Blev medlem: 21 januari 2013, 10:10
Ort: Skövde

Re: Diskussion om Knivatrapper.

Inlägg av Jockelino »

Rädd blir man la de e ju grejjen, du blir attackerad bakifrån du är inte redo nån säger kniv i örat på dig jag hoppar nog till de flest ggr iaf ;D fan kolar jag av en hjärtinfarkt så shit happends ;P

Skämt å sido
Men e man rädd så kanske den riktiga lajv lajvande är nått man ska hålla sig borta från, spela de man kan ist för att ändra för alla andra.. ?
Skriv svar